Jodå. En bok som heter Free kommer givetvis vara gratis. Det lovade Chris Anderson när han pratade på Media Evolution igår.
Gratis i vissa former. Som nedladdningsbar pdf-fil. Som ljudbok. Till och med leker hans förlag med tanken på att ge de stora affärskedjorna en extra bok för varje ex de beställer. ”Vi vill se hur de väljer att delta i gratisexperimentet” förklarade Wireds chefredaktör
Men gratis innebär givetvis inte att Chris Anderson inte tänker tjäna pengar på sin nya bok. För det gör han.
I Sydsvenskan nämns 500.000 kronor som Chris Andersons timpeng när han är ute och föreläser. ”Min tid med familjen är väldigt värdefull, därför tar jag rejält betalt för att sätta mig på ett flyg” sa han själv på scen.
Men föreläsningar är inte allt han tänker dra in pengar på.
Någon procent av de som laddar ner boken i gratisform kommer köpa den, säger han.
Det här väcker en fråga om potentiell kundkrets och idéen som fått namnet ”freemium”- ge bort många gratisprover, de tio som bestämmer sig för att betala för premiumprodukten fixar finansieringen för de nittio som inte gör det. Eftersom marginalkostnaden för varje gratiskund är noll blir den här affärsmodellen möjlig.
I Chris Andersons fall är det uppenbart att det fungerar. I många andra fall också. Men Chris Anderson är en bästsäljare, på global basis. Hur mycket mindre kan den potentiella kundgruppen bli för att en framgångsrik freemium-affär ska vara möjlig?
Kommer engelska vara det enda sättet för svenska webbentreprenörer att få en tillräckligt stor, möjligt kundgrupp?